sábado, 5 de octubre de 2013

"Primitiv" versus "civilizat". "Virgin" versus "Institutional".

Cautand antonim al cuvantului "institutionalizat" am gasit ca . . . n-am gasit nimic.
 Nici in DEX si nici in RAE. Nici pe la sinonimele in romana nici pe la cele spaniolesti. nici prin sectiunea romaneasca dar nici prin cea (mult mai bogata) spanioleasca nu am gasit mare branza,
Pana la urma, din vorba-n vorba (si din cuvant in cuvant), am tras eu (de par) concluzia ca "virgen" /virgin" ar fi cel mai potrivit in a fi antonim al conceptului (si asta, cam scump, la capitolul definire) "institutionalizat".
De ce-mi bat capul?
Pai, pentru ca . . .ma "strange". Pentru ca "ma bate" la vreunul din calcaie. Iar cine "stie", cine a patit macar odata "sa-l bata pantoful" nu uita niciodata ca . . . placut, nu e.
Sunt multe sectoare ale vietii umane care ar fi bine sa treaca din faza virgina in cea institutionalizata dupa cum, sunt destule sectoarele care ar trebui sa ramana pe veci, virgine.



Desi nu despre sexualitate este vorba aici, simpla aducere in discutie a acestui termen baga in ecuatie si "date" ce nu pot fi (nici nu e motiv) de pe "retina" sexualitatii.
Daca asemuim Viata unui cerc, nu-i mare lucru sa intelegem ca desi
sexualitatea ocupa o parte deosebit de importanta in existenta umana
(mai mult ca sigur ca . . . primordiala) pentru ca fara a fi "produs al
acesteia" nu ai cum sa ajungi a te ocupa de celelalte (componente ale
Vietii).  N-o sa stau (nici acum si, poate, nici altadata), sa-mi bat capul cu a aproxima proportionalitatea pe care importanta (cea obiectiva)  sexualitatii o ocupa in cele 360º ale cercului dar, in mod sigur mai putin de 51% "importanță" ar fi ilogic sa fie.

Cea mai apropiata de ceea ce am eu nevoie aici, la aceasta tema pe care incerc sa nu o las sa inunde spatiul (sa explodeze) am gasit-o in spaniola la cautarea "virgen" si suna cam asa:

 - adj. Dicho de la tierra: Que no ha sido arada o cultivada.
 -  adj. Dicho de una cosa: Que está en su primera entereza y no ha servido aún para aquello a que se destina.

Adica, mai pe romaneste:
 - adj. Spus despre "pamant". Se subantelege "starea lui naturala", adica . . . nu a fost arat, nu a fost cultivat.
 - adj. Spus despre un "lucru". Ca este la . . . prima atingere, primul contact si nu a mai servit pentru ceea ce ii este destinat sa serveasca.

Dar acum, ne lovim de un paradox. Aleg eu pe suprafata Terrei, un perimetru pe care-l incercuiesc cu o linie (alba), un cerc al carui centru este situat in jungla amazoniana.
Daca nici un membru al speciei umane nu calca in cercul asta, raportul dintre cele doua parti ramane . . . virgin.
Dar ce ne facem daca marim "zoom"-ul pana la intr-atat incat "cercul" sa fie cat "Viata" (cat spatiul in care se desfasoara "viata humana". 

Un cerc adica, care sa se suprapuna circumferintei globului din imagine.
Pai, exista doar doua variante: sa fii "in teren" sau sa fii "aut".
Dar, hai ca am marit prea mult zoom- ul si ne incurcam.
Mai bine hai sa consideram ca ne construim o casa pe care sa ne-o
pastram "virgina". Construim in asa fel incat cand ajungem sa o terminam sa fim iesiti pe usa, incuiem si pleca.
La ce ne-ar folosi un "cerc", al nostru, in care sa nu intram vreodata?

Am cam extins-o dar vreau sa spun ca toti traim cu nostalgia virginitatii, a "apei ne-ncepute" dar realitatea nu ne lasa sa traim in nostalgii ci ne pune (cand nu ne punem singuriI, cu picioarele pe "Pamant".

"Institutionalizarea" nu mi-a placut in primul rand de prin Istoriile" englezesti intalnite prin beletristica 
parcursa de-a lungul timpului (si nu stiu de ce imi vin acum in minte Charles Dickens sau Jane Eyre dar
cred ca . . . tocmai de-aia).
Si totusi.
Si totusi, tocmai eu, nascut si crescut intr-un ambient in care aparenta (atat cea reala cat si cea "oficiala" a fost mai ales (90% pe putin) a fost de . . . virginitate.
Ma refer la mine (si la cei ca mine, copii) si la copilaria mea, unde doar vara ( de pe la inceputul lui mai pana pe la jumatea lui octombrie se . . . inchideau campurile" (adica eram constransi (legal, la acea reme) de CAP sa ne retragem din "jungla" intre zidurile "cetatii" (adica  sa nu mai calce picior de-al vreunui "strain de situatie" in "extravilan" - ul devenid de la acea data "camp al muncii"




Articol in lucru. Scuze .. .



No hay comentarios:

Publicar un comentario